Dan dzat allah sawt itu diri allah sawt itu sendiri .,,.
sebagai mana insan bila kenal allah kenal diri sendiri yang mana roh bukan nya jasat ,.,. sebagai mana insan tahu bahawa diri nya diri duduk dalam hati bukan di mana mana tem pat tinggal kaki tanggan atau tubuh nya yang lain ,.,. bila sebut hati sanubari atau qalbu maka jelas lah tempat tinggal diri insan itu sendiri sebagai mana seseorang yang sedang bercinta pasti akan menyatakan bahawa diri nya dalam hati orang yang tersayang sebegitu insan yang benar benar kenal diri nya insan yang tahu hidayah allah keatas diri nya,.,. namun dalam mengenal allah sawt sebagai mana kita ketahui jelas dalam hadis soheh bahawa kaum mujasima menyatakan bahawa allah itu tak dapat di gambarkan kerna nabi muhamat saw ketika di angkat nait kelanggit melihat allah dan ketika itu lahir lah dua pandagan yang menyatakan bahawa nabi tidak melihat dan nabi melihat allah berupa cahaya ,.,“Yakini, bahwa seorangpun diantara kalian tidak akan bisa melihat Tuhannya sampai dia mati.” (HR. Muslim 7283, Ahmad dalam Musnad ) dan hadis yang lain ..,. Beliau melihat Tuhannya dan mendekat. Sehingga jaraknya seperti dua busur atau lebih dekat. (HR. Turmudzi 3280 dan Al-Albani menilai, shahih sampai kepada Ibnu Abbas)“Aku melihat cahaya.” (HR. Muslim 178, Turmudzi 3282, Ahmad 21392, dan yang lainnya). dari hadis di atas jelas allah berupa dzat yang mana diri allah sawt itu sendiri sebagai mana penjelasan hadis bahawa ketika mana nabi muhamat saw melihat wajjah allah di singgah sana aras duduk bersemayam di kursyi nya berupa wajjah allah dengan dekat sedekat du busur .,,. ketika itu allah mengenakan hijjab antara nabi muhamat saw dengan allah terhijab antara kedua nya dan dari sini maka lahir nya pahaman mujasima dan qadariah,.,. yang mana masing masing memperhujahkan dengan hujah yang membenarkan pahaman masing masing namun jelas bagi kita bahawa ketika baginda rasulullah melihat allah dari jarak dua busur nabi dan allah yakni diri allah sawt itu di hijab ,.., sebagai mana contoh bagi menjelaskan kedudukan baginda rasulullah saw dengan allah waktu itu sebagai mana hadis soheh muslim ketika mana datang nya dua lelaki kawarij pada aisyah lalu bertanya ten ta ng mandi hadas lalu aisyah mengenakan kain putih sebagai hijab antara aisyah dan dua lelaki kawarij yang inggin tahu bagai mana cara mandi hadas ,. lalu aisyah di sebalik sehelai kain putih yang mana di jadikan hijab atau dinding pemisah antara aisyah dan dua lelaki kawarij dan aisyah yang mana menanggakan pakaiannya tampa seutas benag di sebalik hijab antara dua lelaki kawarij mandi dan menunjukkan cara cara mengalirkan air di seluruh tubuh badan aisyah ,. dari sini jelas bahawa dua lelaki kawarij melihat aisyah tampa seutas benag di sebalik hijab kain putih antara mereka ,.,.., atau sebagai mana ketika seseorang lelaki yang sedang melihat wanita yang bercadar keseluruhan tubuh nya hingga tiada terlihat mana mana bahagian tubuh nya melain kan kain cadar nya walau pun bahagian mata nya itu .,., jelas ketika mana nabi muhamat saw melihat allah saw berupa dzat yakni diri allah saw itu sendiri ketika itu di sebalik hijab allah yang mana berupa cahaya yang mana penjelasan hadis soheh bahawa jika allah membuka hijab nya pasti akan nabi muhamat saw itu mati terbakar akibat melihat wajjah allah waktu itu yang mana diri allah sawt itu sendiri,.,.
Abu Dzar, ‘Nabi melihat cahaya’, bahwa beliau melihat hijab. Artinya, bagaimana mungkin Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melilhat Allah, sementara ada cahaya yang menjadi hijab antara diri beliau dengan Allah, yang menghalangi beliau untuk melihat Allah. Ini merupakan dalil yang tegas, beliau tidak melihat Allah ketika isra mi’raj.Sebagian ulama berpendapat bahwa makna hadits, “Aku melihat nur (cahaya)” adalah bahwa cahaya yang dilihat Rasulullah saw. menghalanginya untuk melihat Allah swt., karena sangat mustahil Allah swt. hanya sekadar cahaya. Sebab, cahaya adalah sesuatu yang diciptakan-Nya.
Adapun firman Allah swt., “Allah adalah nur (cahaya) langit dan bumi” mengandung arti bahwa Allah pemilik dan pencipta cahaya langit dan bumi. Dialah yang menyinari sanubari hamba-hamba-Nya yang beriman dengan cahaya (petunjuk).
Dalam hadits lain, ketika ditanya apakah beliau melihat Allah swt. di malam Isra’ dan Mi’raj, Rasulullah saw. bersabda, “Hanya nur (cahaya), bagaimana aku melihat-Nya.” (HR. Muslim)
Itu artinya, Nabi Muhammad saw. tidak pernah menyaksikan apa pun kecuali nur (cahaya). sebagai mana jelas bahawa nabi muhamat melihat dzat allah yang mana berupa diri allah itu sendiri adalah berupa nur .,.,,. cahaya allah keatas cahaya yang bersinar sebagai mana dalam qalbu sanubari tiap orang beriman yang mana berupa iman bagi diri seseorang,.,.,.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013
BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...
-
LA ILAHA ILLA ALLAH LA = Hidup ILAHA = Ruh ILLA = Nafas ALLAH = Nyawa Bila sebut aqidah tahu kita semua hari ini bahawa p...
-
ajal ketentuan allah sawt, jodoh takdir allah sawt, namun apa yang pasti ketika mana datang nya , pasti ketika aku sedang dalam bersujud a...
-
mengenal allah sawt, allah itu terdiri dari dzat yang mana berupa cahaya yang menghidupkan,seawal kejadian allah berupa dzat yang man...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan