Dan dzat allah sawt itu berupa diri allah sawt itu sendiri sebagai mana kita aqidah ahli sunah jamaah
wajib percaya bahawa dzat allah sawt berupa diri allah itu sendiri tiada bertempat,
Pahaman kita pahaman ahli sunah wajib bagi kita beriqtiqod bahawa diri allah sawt itu sendiri tiada bertempat tiada bagi allah memerlukan tempat sebagai mana mahluk ,. mustahil bagi diri allah sawt itu sendiri memiliki sifat menumpang yang mana bertempat,.,.
pahaman kita aqidah kita aqtiqod kita ahli sunah bukan pahaman dari ibnu taimiah dan mujasima ,.
Sebagai mana kepercayaan puak mujasima dan wahabi dari aliran ibnu taimiah bahawa allah itu istiwak atau berkedudukan di aras sebagai mana pahaman mujasima allah itu bersifat memiliki punggung danbb kerusi yang mana tempat tinggal allah berupa kerusi dan di atas langgit,. pahaman ini pahaman mujasima dan wahabi ,.,. pahaman ini tiada di guna pakai bagi kita bermazhaf imam al-syafie dan beraqidah ahli sunah,.,.
sebagai mana pahaman wahabi dan mujasima mustahil bagi allah namun tiada mustahil bagi kita hak ni hak kita diri kita yang mana memerlukan tempat sebagai mana hak kita hak orang melayu perlu bertempat sebagai contoh,.
hak ni hak kita orang melayu perlu bertempat atau lebih mudah tanah untuk kita hak kita tinggal atau perlu bagi hak kita hak orang melayu tempat tinggal berupa rumah atau kenderaan atau pohon besar atau gua atau lereng kaki bukit yang ni hak kita hak orang melayu , hak allah sawt tak sebagai mana hak kita hak kita perlu tempat hak allah sawt yakni diri allah sawt itu sendiri tak perlu tempat baik atas bawah kiri kanan atau pun hadapan belakang atau dimana mana sahaja ,.,. sifat ini sifat mustahil bagi allah sawt yakni dzat allah berupa diri allah sawt itu sendiri yang mana tiada bertempat atau tempat bagi allah kerna allah maha terkaya dan maha qadim.,,.
hak kita perlukan tempat sebagai contoh .,hak kita perlu pohon besar untuk berteduh atau menumpang dari panas dan hujan dan sebagai tempat untuk berlindu ng dari diri,.,. yang ni hak kita hak kita perlu rumah untuk tinggal dan tanah untuk berpijak dan berbajak sebagai nya,.., hak allah tiada bertempat sebagai mana hak kita kerna hak allah milik nya lah dilanggit dan bumi ,. dan tiada tempat bagi allah diri allah itu sendiri kerna dzat allah itu maha qadim kekal seawal masa azali hingga masa ke mbali azali kosong dan tiada bertempat hanya gelap dan kosong ,.,.
hak kita sebagai mana pahaman wahabi dan mujasima dan dari aliran ibnu taimiah dan allah itu bertempat sebagai mana hak kita dan diri kita dan hak allah diri allah itu berupa tinggal di aras dan duduk di atas langgit sebagai mana penjelasan dan hujah hujah dari hadis dan quran yang mana penjelasan tentang bagi membenarkan pahaman mujasima dan wahabi,.,.
Yaitu Tuhan Yang Maha Pemurah. Yang bersemayam di atas ‘Arsy” (QS. Thaha: 5)
لِتَسْتَوُوا عَلَى ظُهُورِهِ
“Supaya kamu duduk di atas punggungnya” (QS. Az-Zukhruf: 13)
فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ
dan tegak lurus di atas pokoknya (QS. Al-Fath: 29)
وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ
dan bahtera itupun berlabuh di atas bukit Judi (QS. Hud: 44)
yang terhubung dengan Wawu maiyah maka berarti sama atau rata, dalam kitab Mukhtashar jiddan disebutkan contoh Mauf’ul maahاستوى الماء و الخشبة
Ketinggian air dan kayu itu sudah sama atau rata
Demikianlah bahasan ringkas tentang makna istiwa berdasarkan pendapat para ulama wahabi dan dali dan nas quran dan hadis di guna bagi mempastikan bahawa pahaman mereka adalah pahaman ahli sunah dan benar sebagai mana pahaman baginda rasulullah,.
Sifat Duduk Allah Permasalah tentang penetapan Julus dan quud bagi Allah Subhanahu Taala merupakan masalah rumit yang berkutat seputar tafsir dari firmanNya :
عسى أن يبعثك ربك مقاما محمودا
kebanyakan ahli tafsir memaknakan مقاما محمودا sebagai syafaat nabi kepada Ummatnya dihari akhir, Namun Imam Mujahid yang merupakan sayyidul Mufassirin memiliki pendapat lain sebagaimana dinukil Oleh para Ulama diantara oleh al imam At thabari ketika menafsirkan Surat al Isra ayat 79 setelah ia memaparkan pendapat kebanyakan ulama yang mengatakan ayat tersebut terkait dengan syafaat Rasulullah
Ibnu katsir menyebutkan sebuah cerita yang terjadi pada tahun 317 Hijriah[1]
وفي سنة 317 وقعت فتنة ببغداد بين أصحاب أبي بكر المروذي الحنبلي وبين طائفة من العامة اختلفوا في تفسير قوله تعالى
عسى أن يبعثك ربك مقاما محمودا فقالت الحنابلة يجلسه معه على العرش وقال الآخرون المراد بذلك الشفاعة العظمى فاقتتلوا بسبب ذلك وقتل بينهم قتلى فإنا لله وإليه راجعون
وقد ثبت في صحيح البخاري أن المراد بذلك الشفاعة العظمى
Pada tahun 317 hijriah terjadi fitnah di Baghdad antara pengikut Abu Bakr al Marwadzi al Hambali dan sekelompok orang. Mereka berselisih tentang firman Allah Taala عسى أن يبعثك ربك مقاما محمودا Hanabilah (pengikuat Al Marwadzi, pent) berpendapat Bahwa Allah mendudukkannya diatas Arsy sedangkan yang lain berkata bahwa maksud ayat tersebut adalah Syafaatul Udzma. Mereka kemudian saling bunuh dan jatuhlah Korba. Innalillaahi Wainna ilaihi Rajiun. Sungguh telah valid didalam sohih Bukhari bahwasanya yang dimaksud adalah Syafaatul udzma yang merupakan Syafaat,
wallahuaklam bissawab, namun hak kita perlu tempat dan mustahil bagi allah dzat allah diri allah itu sendiri bersifat memerlukan tempat kerna allah maha terkaya dan qadim,
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013
BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...
-
LA ILAHA ILLA ALLAH LA = Hidup ILAHA = Ruh ILLA = Nafas ALLAH = Nyawa Bila sebut aqidah tahu kita semua hari ini bahawa p...
-
ajal ketentuan allah sawt, jodoh takdir allah sawt, namun apa yang pasti ketika mana datang nya , pasti ketika aku sedang dalam bersujud a...
-
mengenal allah sawt, allah itu terdiri dari dzat yang mana berupa cahaya yang menghidupkan,seawal kejadian allah berupa dzat yang man...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan