MAKRIFAT MEMBEZAKAN ANTARA SIFAT BAHARU DENGAN QODIM
Makrifat dimulai dengan mengenal diri.Apabila seseorang mengenal dirinya nescaya mengenal dia akan Tuhan-Nya.
mustahil bagi dzat allah sawt itu menumpang atau ada nya sifat sifat baharu pada dirinya sendiri,.,. sebagai mana mahluk ,.., baharu bermaksut sebagai mana erti kata huraian makna baharu menurut bahasa dan pahaman melayunusantara dan melayu jawa atau melayu siam.,.,. sebagai mana sifat baharu yang ada menumpang pada mahluk contohnya.,;
orang asli hidup bahagia dalam kaum orang asli di dalam hutan pendalaman sabah atau serawak atau pahang lalu datang harimau memahamnya setelah dibaham orang asli sisa sisa saki baki daging dan tulang orang asli di tinggalkan lalu datang semut menggigit dan membawa serpihan sisa daging dan tulang kecil kedalam sarang hingga selesai semua sisa daging dan tulang orang asli yang tinggal,.., atau contoh.,,.
mesin basuh baru dibeli tinggal dalam rumah atau tinggal di kedai sebagai hiasan bila dah lama mesin basuh rosak atau telah ketinggalan zaman lalu datang mekanik dibawa ke tempat kitar semula.,. lalu barang barang nya yang masih boleh diguna diguna dan tinggal serpihan mesin basuh di tinggal di longkang atau jalanan atau di kedai besi buruk lalu datang mat pet atau penagih membawa mesin buruk itu ketempat besi buruk dan dijual .,,. atau contoh terbaik bagi sifat baharu.,;
seorang anak dara orang asli di bawa lelaki yang menikahi dan di bawa ke kuala lumpur hidup dalam rumah besar lalu beberapa tahun ditinggalkan dicerai lalu di jumpa lelaki kuala lumpur menjadi bohsia .,,. beberapa tahun setelah itu ditinggalkan dan akhir nya bertemu bapak ayam dan di jadikan perempuan murahan ,.sebagai mana orang asli lalu anak orang asli dan akhir nya mesin basuh semua nya mahluk yang mana ada nya sifat baharu yang menumpang pada mahluk dan allah tiada memiliki atau menumpang nya mahluk baharu ,.., sebagai mana allah berupa dzat yang maha kekal atau qadim tiada permulaan atau sekutu sebagai mana penjelasan ayat quran surah iklas.,,.
allah sawt itu berupa dzat tiada permulaan yakni tiada ibu atau ayah sebagai mana tuhan orang orang yahudi dan nasrani bersifat baharu ada nya ibu tuhan yakni mariam ada nya bapak tuhan yakni yehwa., sifat sifat ini jelas sebagai mana sifat mesin basuh atau anak dara orang asli,.,..,
allah sawt itu berupa dzat yang mana bersifat qadim yakni kekal tiada anak dan di peranakkan sebagai mana nasrani tuhan bersifat memiliki anak yakni yesus yang mana digambarkan sebagai anak tuhan dan di sembah,.., tuhan tiada berupa sifat baharu sebagai mana tuhan nasrani,.,.
allah sawt itu berupa dzat yang maha kekal yakni qodim tiada sekutu bagi nya sebagai mana orang orang musrikin yang mana menyatakan allah berupa patung berhala dan bersifat baharu lalu di ukir dan di jadikan tuhan berupa rupa bentuk dan di buang kelongkang sebagai mana mesin basuh bila mana telah pecah atau rosak ,.,.
mustahil bagi allah sawt yang mana berupa dzat yang maha kekal bersifat baharu .,,. sebagai mana wahabi mujasima menggambarkan allah berupa bentuk betanggan lalu digambarkan dengan kata kata dan lukisan dalam aliran mereka lalu disembah tuhan yang di gambarkan ulamak ulamak atau imam imam aliran mereka dan di bukukan tuhan mereka dengan berbagai jenis tuhan wahabi dan mujasima ,. dan bila mana buku dan kitab yang menulis dan menggambarkan tentang tuhan tuhan bertanggan berkaki berpunggung ini rosak koyak atau lama di buang dan di bakar dalam sampah .,,.,.,.hadis qudsi, Allah berfirman yang ertinya :
“Tidaklah sampai orang-orang yang ingin mendekatkan dirinya kepada Allah dengan hanya melakukan ibadah-ibadah yang fardhu. Hendaklah hamba-Ku senantiasa mendekatkan dirinya kepada Allah dengan melakukan ibadah-ibadah yang sunnah (sebagai pelengkap ibadah) sehingga Aku kasih. Apabila Aku kasih kepada hamba-Ku nescaya pendengarannya yang mendengar dengan Dia, dan penglihatannya yang melihat dengan Dia, dan lidahnya yang berkata dengan Dia, dan kakinya yang berjalan dengan Dia, dan hatinya yang bercita-cita dengan Dia”.
Syeikh Abu Yazid Basthomi telah berkata bahawa aku telah bersalah dalam empat perkara. Aku menyangka bahawa aku menyebut Allah , mengenal Dia, dan kasih kepada-Nya, dan menuntut sesuatu dari-Nya . Sesungguhnya sebutan-Nya lebih dahulu daripada aku menyebut, kasih-Nya lebih dahulu daripada aku kasih, pengenalan-Nya lebih dahulu daripada aku kenal, dan tuntutan-Nya lebih dahulu daripada aku menuntut.
Tiada berkesudahan seseorang dalam kecelakaan selama dikembalikannya segala daya dan upaya kepada dirinya sendiri dan tiada selesai puji-pujinya kepada Allah, jika tidak diketahuinya hakikat puji itu. Hakikat puji itu berasal dari karunia Allah berupa Nur iman dan ridho yakni inayah-Nya, dan taufiq-Nya dan ilham-Nya. Apabila telah zohir Nur iman tersebut pada diri seseorang mukmin maka dalam mengerjakan segala amal dan segala macam ibadah nescaya hatinya syuhud dan jinak, dan hilanglah segala kepicikan dan kesempitan. Akhirnya, hapuslah segala gangguan yang menutupi hatinya selama ini.
MAKRIFAT SEBAGAI MUAMALAH HATI HATI KEPADA ALLAH
bagi kita ahli sunah wal jamaah wajib percaya bahawa mustahil bagi allah sawt itu berupa dzat yang maha kekal tiada berupa dan bentuk terdapat di gambar atau akal,.., dan bersifat baharu sebagai mana tuhan tuhan yahudi nasrani musrikin dan wahabi dan mujasima,.,. sifat baharu tiada pada tuhan yang di sembah ahli sunah jamaah dan tiada menumpang nya sifat baharu pada nya mustahil bagi allah itu bersifat baharu,.., wallahuaklambissawab,.,.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013
BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...
-
LA ILAHA ILLA ALLAH LA = Hidup ILAHA = Ruh ILLA = Nafas ALLAH = Nyawa Bila sebut aqidah tahu kita semua hari ini bahawa p...
-
ajal ketentuan allah sawt, jodoh takdir allah sawt, namun apa yang pasti ketika mana datang nya , pasti ketika aku sedang dalam bersujud a...
-
mengenal allah sawt, allah itu terdiri dari dzat yang mana berupa cahaya yang menghidupkan,seawal kejadian allah berupa dzat yang man...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan