Sebagai mana aqidah kita ahli sunah dan paham kita sebagai mana pahaman abu hasan asr-syakri ,. dan sebagai mana wajib bagi kita kenal allah yakni diri allah itu sendiri berupa dzat yang maha dzat dan nur muhamat itu adalah roh insan atau nyawa bagi setiap mahluk ,.,.,. sebagai mana wajib bagi kita percaya bahawa ketika mana baginda rasulullah saw di angkat naik ke langgit tertinggi ia nya berupa cahaya nur muhamat yang mana diri nabi muhamat saw itu sendiri yang mana allah lahirkan seawal masa azali sebelum segala nya ujud dan sebelum qalam mula menulis setiap takdir mahluk ,..,,.
Dan wajib jua kita percaya sebagai mana percaya nya imam abu hasan asr-syakri bahawa nabi idris yang mana suatu ketika mencari dzat yang maha dzat diri allah sawt itu sendiri waktu itu nabi idris jua di angkat naik kelanggit kedalam syurga allah berupa nur muhamat yang mana diri nabi idris itu sendiri ,.,. sebagai mana jelas dalam quran.Dan ceritakanlah (Hai Muhammad kepada mereka kisah) Idris yang tersebut didalam Al-Qur’an. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi” Nama Idris yang sebenarnya adalah Akhnukh, dinamakan Idris karena beliau banyak dan gemar mempelajari (tadarrus) Kitab Allah Ta’ala. Setiap hari Idris as menjahit gamis (kemeja), setiap kali Idris as memasukkan jarumnya ke kain, beliau mengucapkan tasbih. Bila pekerjaannya telah selesai, lalu kemeja itu diserahkannya kepada si pemesan, tanpa meminta upah. Walaupun begitu, beliau masih sanggup beribadat dengan peribadatan yang sulit untuk digambarkan, sehingga Malaikat Maut, Izro’il as, merasa rindu untuk bertemu dengan Idris as. Kemudian Malaikat Maut memohon kepada Allah swt agar diizinkan untuk pergi menziarahinya. Dengan menyamar sebagai manusia, malaikat maut itu pergi menjumpai Nabi Idris as. Setelah memberi salam, lalu ia duduk.dan ketika itu malaikat maut membawa nabi idris dalam rupa bentuk diri nabi idris itu sendiri yang mana berupa nur muhamat keatas langgit dan masuk kedalam syurga allah sawt ,.,.,. sebagai mana kisah nabi khidir yang mana di terangkan Ulama’ Ahlus Sunnah wal Jama`ah memfatwakan bahawa Nabi Khidhir a.s. masih hidup dan hanya golongan minoriti sahaja yang mengatakan baginda telah wafat.
Berdasarkan tulisan Imam an-Nawawi dalam “Syarah Muslim” juzuk ke–15, mukasurat 135–136 pada Bab min Fadhail al-Khidhir s.a.w., beliau menyatakan:- Jumhur Ulama’ berpendapat bahawasanya dia (yakni Sayyidina Khidhir) hayyun maujudun baina adzharina (hidup dan wujud di kalangan kita, yakni di masa kita ini) dan pendapat ini telah disepakati oleh para shufi dan ahlush sholah wal ma’rifah (orang-orang ahli kebajikan dan ma’rifah). Cerita-cerita mereka mengenai melihat dan bertemu dengan baginda dan mengambil pengajaran serta bersoal-jawab dengan baginda, dan kehadiran baginda di tempat-tempat yang mulia dan tempat-tempat kebajikan adalah terlalu banyak daripada boleh dihitung dan terlalu masyhur daripada boleh ditutup. Dan telah berkata asy-Syaikh Abu ‘Umar bin ash-Sholah: “Dia (yakni Nabi Khidhir) hidup menurut jumhur ulama dan orang-orang sholeh dan orang awam adalah beserta mereka dalam pegangan ini”. Dia juga berkata: “Bahawasanya adalah satu pandangan yang ganjil daripada sesetengah muhadditsin pada mengingkari hal ini (yakni sebahagian ahli hadits mengingkari bahawa Nabi Khidhir masih hidup). Jadi Imam an-Nawawi dengan jelas menyatakan bahawa JUMHUR ULAMA berpegang dengan pendapat bahawa Nabi Khidhir a.s. masih hidup dan belum mati lagi. Bagaimana rupa kehidupan baginda berupa nur muhamat , Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa. Hidup atau matinya baginda sekarang bukanlah perkara besar dan tidak harus dijadikan perbalahan sesama umat. Bagi sesiapa yang percaya bahawa Nabi Khidir masih hidup tidaklah menjadi masalah kerana itulah pendapat jumhur ulama dan bagi sesiapa yang ingin percaya bahawa baginda telah wafat juga tidak menjadi masalah kerana sesetengah ulama dan ahli Hadith berpendapat sedemikian seperti Imam al-Bukhar sebagai mana kisah nabi ilyas yang mana Ketika sedang berehat datanglah malaikat kepada Nabi Ilyas A.S. Malaikat itu datang untuk menjemput nur muhamat yakni ruhnya diri nabi ilyas sendiri,.. Mendengar berita itu, Nabi Ilyas a.s menjadi sedih dan menangis. “Mengapa engkau bersedih?” tanya malaikat maut. “Tidak tahulah.” Jawab Ilyas. “Apakah engkau bersedih kerana akan meninggalkan dunia dan takut menghadapi maut?” tanya malaikat. “Tidak. Tiada sesuatu yang aku sesali kecuali kerana aku menyesal tidak boleh lagi berzikir kepada Allah, sementara yang masih hidup boleh terus berzikir memuji Allah,” jawab Ilyas. Saat itu Allah lantas menurunkan wahyu kepada malaikat agar menunda pencabutan nyawa itu dan memberi kesempatan kepada Nabi Ilyas berzikir sesuai dengan permintaannya. Nabi Ilyas ingin terus hidup semata-mata kerana ingin berzikir kepada Allah. Maka berzikirlah Nabi Ilyas sepanjang hidupnya dalam syurga dalam rupa bentuk diri nya sendiri yakni nur muhamat . “Biarlah dia hidup di taman untuk berbisik dan mengadu serta berzikir kepada-Ku sampai akhir nanti.” Kata Allah. sebagai mana kisah nabi isa yang mana allah mengangkat ruhnya atau nur muhamat berupa diri nabi isa itu sendiri kelanggit dan terus hidup hingga hari hampir kiamat sebagai mana firman allah sawt,.Walaupun Nabi Muhammad hanya diberi satu mukjizat, manusia ditegah daripada berkata bahawa Nabi Isa adalah lebih mulia daripada Nabi Muhammad. Kerana, seperti yang sudah maklum, amalan membeza-beza para Nabi dan Rasul dilarang Allah. Diangkat Ke langit “Apabila Allah berkata, ‘Wahai Isa, Aku akan mematikan kamu (dalam bentuk jasat), dan menaikkan kamu kepada-Ku(dalam bentuk diri kamu sendiri yakni nur muhamat), dan Aku membersihkan kamu daripada orang-orang yang tidak percaya..” (3:55) “Dan aku (Isa) seorang saksi ke atas mereka selama aku di kalangan mereka; tetapi setelah Engkau mematikan aku, Engkau Sendiri adalah penjaga ke atas mereka; Engkau saksi atas segala sesuatu.” (5:117) Akan tetapi, sebahagian daripada kaum Bani Israil mengatakan bahawa mereka telah membunuhnya disalib. Allah mengatakan yang sebaliknya pula. Apa yang berlaku hanya satu kesamaan sahaja. Firman-Nya: “Ucapan mereka, ‘Kami telah membunuh al-Masih, Isa putera Mariam, rasul Allah.’ Tetapi mereka tidak membunuhnya, dan tidak juga menyalibnya, tetapi hanya satu kesamaan yang ditunjukkan kepada mereka. Orang-orang yang berselisih mengenainya benar-benar dalam keraguan terhadapnya; mereka tidak ada pengetahuan mengenainya, kecuali mengikuti sangkaan; mereka tidak membunuhnya, yakinlah.” (4:157) Di akhir zaman Nabi Isa a.s akan turun kembali ke bumi ini sebagai mana nabi muhamat turun kebumi semula setelah bertemu allah ,sebagai mana nabi idris kekal dalam syurga dan sebagai mana nabi khidir yang turun naik kelanggit dalam rupa bentuk nya sendiri,.,. , kesemua nya bukan sebagai nabi tapi sebagai umat nabi muhammad SAW. (mengikut syariat nabi muhammad) akan menentang dajjal.wallahuaklam namun bagi kita ahli sunah dan jamaah islam wajib percaya sebagai mana paham nya imam abu hasan asr-syakri tentang aqidah kita baru lah ikat simpul mati dan bawa masuk kubur dan bila datang malaikat penyoal soalan kubur maka dapat kita jawap sebagai mana pahaman yang kita pegang AQIDAH ABU HASAN ASR-SYAKRI dia pun terus pergi tak tanya dah sebab hang pun macam aku jua bukan tuhan ,.,.,.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan