Jumaat, 4 Mei 2018

AQIDAH KITA ORANG MELAYU ISLAM ABU HASAN ASR-SYAKRI


       Dan sebagai mana kita ketahui bahawa setiap manusia itu yang hidup bernyawa yakni roh atau bahasa agama nya nur muhamad sebagai mana jelas bagi kita aqidah kita bila keluar roh nya maka keluar nur muhamad ,.sebagai ahli sunah dan berpegang pada pahaman aqidah abu hasan asr-syakri bahawa bila mana datang malaikat maut menarik keluar roh nya yang mana diri nya sendiri berupa nur muhamad cahaya allah ,. sebagai mana kita paham orang kampung orang melayu contoh; bila mana mati mak bapak kita ,malam pertama dikatakan, akan pulang roh nya mak bapak kita malam pertama ,roh mak kita pulang tenggok bantai, tidur dia ,tenggok tilam katil, tempat tidur dia ,duduk terawang rawang atas alang ,atas bumbung tengok gelang, rantai ,cincin, kain baju, yang pernah dia pakai kita anak cucu ,bila malam pertama perasap kemian ,bagi letak dalam bilik mak kita YG mati ,sebab arwah nak balik tenggok barang barang dia yang dulu dia pakai ,.,. letak quran atas rehal letak tepi kepala tempat dia duduk tiduk .,,. semua ni paham kita orang melayu tok nenek kita sebelum datang pahaman abu hasan asr-syakri sebab apa bila mana mati mak kita roh malaikat maut cabut ,bawak naik atas langgit jumpa dzat yang maha dzat lalu di lihat amalan nya ,jika banyak kebaikan kekal roh nya di lnggit tinggi bersama allah ,jika buruk amalan nya di campak dari langgit turun kebumi tenggelam 7hasta duduk dalam tanah ,.,. yang duduk kata arwah arwah balik ,roh ORANG yang bunuh diri ,roh yang mati di bunuh terawang rawang ,nak naik kelanggit tak sampai ,nak masuk dalam tanah tak buleh ,bumi tak terima ,.,.., ha, yang ni roh belum sampai masa DIA malaikat biar ,allah biar ,terawang rawang ,duduk segenap hutan, duduk atas bendul rumah ,duduk atas alang rumah ,duduk atas bumbung rumah ,duduk tepi pokok besar ,duduk dalam kebun ,.,. hat ni yang allah biaQ dan tangguh sampai bila mana datang ajal nya ,.,.., sebagai mana tertulis dalam kitab takdir qalam ,.,.,. dan yang ini pulak bukan roh yang terawang rawang .tapi nafsu yang mana masa mak bapak kita hidup dahulu .duduk guna nafsu ni lah, buat perkara perkara dunia ,. nafsu bila mana mati insan keluar rohnya naik kelanggit, nafsu kekal atas dunia hari pertama ,dia balik tengok kereta, moto, basikal yang dia naik dulu cari dunia,.., kain baju kain selimut ,. kain batik ,. barang kemas ,. gigi palsu ,gigi mas ,yang pernah hidup dengan dia ,dahulu ,.. sebab apa, dari hari pertama hingga hari ke100, nafsu ulang alik balik jaga barang barang yang dia punya, masa hidup ,.., selepas nafsu tahu yang dia telah mati ,selepas seratus hari maka makin jauh ,makin jauh pergi nya, nafsu mak kita yang telah mati,.,.. pulang nafsu jaga tengok termenung merenung harta tinggalan dia , kain baju dia pakaian dia bini ,laki dia ,anak anak dia, dia duduk atas alang, atas beranda ,atas pohon pokok ,tengok renung barang barang dia yang tinggal masa hidup,.,.,. itu nafsu hat ni nafsu yang allah jadikan dari api ,.,. yang ni semua hak kita kita jaga paham pahaman ni hak kita paham tok nenek kita ahli sunah paham kita la ni biar bagi paham betul betul sebagai mana paham nya abu hasan asr-syakri tentang dzat nur muhamad nafsu akal dan qadak dan qadar,.,. biar ikat bagi kemas paham kita orang melayu islam beraqidah tetap jagan tergoyang goyang teraba raba bila orang kejut sikit dah was was takut macam orang ternampak hantu dalam hutan ,.,. jagan bagi jadi macam tu ikat betul betul bagi kemas aqidah kita paham kita sebagai mana tok tok guru kita ,ulamak ulamak kita ,terus dari nabi muhamad saw ,turun pada syaidina ali ,turun kat hasan dan husin ,.,. lalu turun kat abu hasan asr-syakri ,lalu turun kat tok guru kita ulamak, kita melayu ,hingga sampai kepada tuan guru nik aziz dan tuan guru hj salleh musa sampai kepada kita orang melayu ,.,. jaga elok elok paham kita jagan bagi bercampuk dengan hak depa ,. hak kita aqidah kita nur muhamaD sebagai mana firman allah sawt .,., Roh merupakan makhluk Allah swt yang bersifat ghaib dimana keadaan sebenarmya hanya Allah swt yang mengetahuinya. Firman Allah swt :- وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا “Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: Roh itu dari perkara urusan Tuhanku dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja.” [al-Israa’ : 85]. Menurut Imam al-Bukhari, Ibn Mas’ud ra. meriwayatkan bahawa kaum Yahudi telah bertanya Nabi saw berkenaan dengan Roh, dan Nabi saw berdiam sehinggalah ayat ini diturunkan sebagai jawapannya.Roh adalah sifat ketuhanan, sifat ketuhanan adalah milik Allah, Hanya Allah yang bersifat dengan segala sifat ketuhanan, inilah maksudnya Roh urusan Allah.. Jangan sekali-kali terhenti hanya kepada roh sehingga sampai bertuhankan kepada roh.. Kerana pada roh itu ada segala sifat ketuhanan... Lihat, saksikan dan Akuilah segala sifat ketuhanan yang ada pada ruh adalah sifat Allah... Roh itu adalah sifat Allah Insan itu rahsia Aku, Aku Rahsia Insan, rahsia itu sifat Aku, sifat Aku bukan lain daripada aku...Apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiupkan kepadanya daripada Roh-Ku …… ( Ayat 72 : Surah Saad )Dan demikianlah Kami wahyukan kepada engkau satu roh dari urusan Kami. Padahal (jika tidak demikian) tidaklah engkau tahu apa itu kitab dan apa itu iman. Kami jadikan ia nur yang Kami beri petunjuk kepada barangsiapa yang Kami kehendaki daripada hamba-hamba Kami. ( Ayat 52 & 53 : Surah asy-Syura ) Aspek bakat-bakat roh, nafsu dan akal yang ada perkaitan dengan roh urusan Tuhan itulah yang mampu menyatakan kehambaan kepada Tuhan. Nur atau cahaya roh urusan Tuhan menjadikan alam ghaib terang benderang sehingga bakat-bakat roh boleh melakukan ibadat kepada Allah s.w.t, nafsu boleh mengasihi Allah s.w.t dan akal pula dapat merenungi bidang ghaib sehingga mendapat pengetahuan tentang Tuhan. Roh dengan bakat-bakatnya, nafsunya dan akalnya tidak boleh berfungsi jika tidak ada penghidupan atau nyawa. Allah Yang Maha Hidup mengurniakan penghidupan kepada roh urusan-Nya dan roh urusan Tuhan menggerakkan Roh Insan untuk hidup. Penghidupan atau nyawa roh itu, yang juga diistilah sebagai roh, bukanlah Hayat Allah s.w.t. Allah s.w.t memiliki Hayat yang Mutlak sebab itu Dia berkuasa menciptakan penghidupan atau nyawa yang tidak Mutlak untuk makhluk-Nya. Nyawa Insan (roh) hanyalah makhluk ciptaan Allah s.w.t bukan sifat Hayat Allah s.w.t. Walaupun begitu kejadian roh (nyawa) ini mengatasi segala kejadian yang lain kerana apa juga bentuk kewujudan hanya boleh berfungsi setelah digerakkan oleh nyawa. Nyawa (roh) yang istimewa ini adalah nyawa bagi roh, bukan nyawa bagi jasad. Ciptaan roh bernyawa (hidup) dikaitkan dengan tiupan Roh Allah s.w.t. Sebelum ada roh, tidak ada bakat-bakat, tidak ada malaikat. Sebelum ada nyawa tidak ada penghidupan. Dalam suasana tidak ada malaikat sebagai pemangkin atau penghijab dan tidak ada penghidupan sebagai penggerak, Tuhan menciptakan roh yang bernyawa. Roh itu menjadi bernyawa kerana tiupan Roh Allah s.w.t. Ciptaan roh bernyawa ini merupakan ciptaan secara langsung tanpa perantaraan malaikat. Pada ciptaan yang paling istimewa ini perantaraan hanyalah hijab ketuhanan atau sifat Tuhan. Roh bernyawa yang berhijabkan sifat Tuhan inilah yang diistilahkan sebagai tiupan Roh Allah s.w.t.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013

BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...