Ahad, 4 Mac 2018

ALLAH BERUPA DZAT YANG MAHA QADIM

 




     Dan wajib bagi tiap kita ahli sunah jamaah mempercayai allah ada ,ada nya allah berupa dzat yang maha qadim, tidak sama allah dengan mahluk,.tuhan bukan jirim bukan aqrod ,..,tuhan bukan berketul besar kecil atas bawah,.., insyaallah setiap dari kita semua ahli syurga akan memandang allah dengan wajjah berseri seri bercahaya pada wajjah tiap orang beriman pada hari itu dan kekal selamanya., tuhan tiada berupa ., tuhan tiada sebagai mana dapat di fikir akal atau terbayang dalam akal,. semua yang ada itu tuhan mujasima tuhan wahabi., beratid ,beratid sampai nampak tuhan putih macam kapas , hitam macam asap , yang tu tuhan mujasima .,yang ni semua bukan tuhan kita ahli sunah wal jamaah,. tuhan ada duduk di atas aras itu semua tuhan berjirim tuhan mujasima, tuhan wahabi.berjirim berketul tubuh yang tu tuhan hak mereka tuhan wahabi mujasima.,,. tuhan tak dapat di fikir dalam akal tuhan hak kita ahli syurga, tuhan ahli sunah wal jamaah ada beerti ada nya berupa dzat yang maha qadim.,., dan dzat allah itu tak berupa tak berjirim hanya ada sifat sifat allah asmak allah,.., 20 sifat yang duduk pada tuhan sifat menumpang,. dan 20 sifat mustahil bagi allah .,dan.1sifat harus ada bagi allah .,harus bagi dzat allah itu Wajibal wujud,
       yaitu yang wajib adanya. Ishiqoqul ibadah, yaitu yang mustahak bagi-Nya ibadah Kholikul 'alam, yaitu yang menjadikan sekalian alam Maghbudun bihaqqi, yaitu yang disembah dengan sebenar-benarnya. Ini makna yang kedua maka daripada makna yang empat (4) itu jadi satu (1) yaitu: Laa ilaha ilallaah, Laa ma’budun ilallah, artinya tiada Tuhan yang disembah dengan sebenarnya melainkan Allah. Ini makna yang ketiga penghabisan maka jadilah kalimah laa ilaha ilallaah itu menghimpun nafi dan isbat Adapun yang dinafikan itu sifat Istighna’ dan sifat Ifthikhor berdiri pada yang lain dengan mengatakan: laa ilaha dan diisbatkan sifat Istighna’ dan sifat Ifthikhor itu berdiri pada dzat Allah Ta’ala dengan mengatakan kalimah Ilallaah Laa = nafi, Ilaha = menafi, ila = isbat, Allah = meng-isbat Yang kedua kalimah laa ilaha ilallaah itu nafi mengandung isbat dan isbat mengandung nafi sepeti sabda nabi : laa yufarriqubainannafi wal-isbati wamamfarroqu bainahumaa fahuwa kaafirun, artinya Tiada bercerai antara nafi dan isbat dan barang siapa menceraikan kafir.        Seperti asap dengan api. Asap itu bukan api dan asap itu tidak lain daripada api.
       Asap tetap asap dan api tetap api: tetapi asap itu menunjukkan ada api inilah artinya nafi mengandung isbat dan isbat mengandung nafi. Tiada bercerai dan tiada bersekutu. Sifat Harus Bagi Allah..Sifat Harus bagi Allah hanya satu sahaja iaitu hendak menjadikan (melakukan) sesuatu atau tidak hendak menjadikan (melakukan) sesuatu. Semua yang ada di dalam alam ini tidak wajib adanya. Yang wajib ada hanyalah Allah. Yang selain Allah adalah makhuk. Makhluk tidak wajib ada melainkan dikehendaki Allah untuk ada. Maka makhluk itu bersifat harus iaitu ia harus ada jika dikehendaki Allah dan harus tidak ada jika tidak dikehendaki Allah. Tidak wajib bagi Allah menjadikan sesuatu ertinya tiada siapa yang boleh memaksa kehendak Allah. Tidak mustahil bagi Allah menjadikan sesuatu ertinya tiada sesiapa yang boleh menghalang kehendak Allah. Inilah Sifat Harus Allah. Contoh:- 1) Harus bagi Allah untuk masukkan hambaNya yang durhaka ke dalam Syurga. Seseorang itu masuk Syurga adalah dengan Rahmat Allah bukan kerana Allah wajib (terpaksa) memasukkannya ke Syurga. Allah memberi Rahmat kepada sesiapa yang dikehendakiNya bukan kerana terpaksa (wajib). Kalau Allah hendak memberi Rahmat kepada hamba yang durhaka tiada siapa yang boleh halang kehendak Allah itu. 2) Harus bagi Allah untuk masukkan hambaNya yang taat ke Neraka. Seseorang itu masuk Neraka adalah dengan murka Allah. Allah Maha Mengetahui niat dan keikhlasan hati setiap hamba yang membuat kebaikan dan ibadah. Samada dia itu riak, takabbur, ujub atau sum'ah semuanya diketahui Allah. Sesiapa yang melakukan ibadah bukan kerana Allah semata-mata akan menerima murka Allah. Dan haruslah bagi Allah untuk memasukkannya ke dalam Neraka. 3) Harus baik Allah menerima atau menolak doa seseorang hambaNya. Samada doa kita terkabul atau tidak, itu adalah atas kehendak Allah. Tidak wajib bagi Allah untuk mengkabulkan doa-doa hambaNya sekelian. Maka kita tidak boleh mengeluh atau kecewa bila doa-doa kita belum lagi dikabulkan. Sebaik-baiknya hendaklah kita redha dan bertawakal.
     Sebagai mana kita ahli syurga dan ahli sunah wal jamaah wajib percaya tuhan itu ada dan akan memandang tiap dari kita semua ahli syurga dan ahli sunah wal jamaah setelah mati kelak masa di dunia hidup bernyawa ni wajib percaya allah ada berupa dzat yang maha qadim maha menghidupkan ., jika duduk beriqtikaf dalam masjid hari hari beratid sampai berbulan bulan nampak tuhan mai putih melepak macam kapas ,hitam pekat macam asap hat tu semua hak wahabi tuhan puak mujasima .,.,hak kita ahli syurga dan ahli sunah wal jamaah nanti sat dahulu nanti mati masuk kubur setiap dari kita akan dapat memandang allah dengan wajjah berseri seri bercahaya,.,.,. nampak tuhan hitam berupa kambing bertubuh badan semua itu hak hak tuhan puak mujasima tuhan wahabi,.,.., wajib bagi kita percaya ada tuhan cukup setakat itu sehingga mati ,.., insyaallah kita ahli syurga dan ahli sunah wal jamaah akan bertemu allah dan memandang dengan wajjah berseri seri .,,.,.., iqtiqod biar pegang bagi betul betul genggam biar bawak mati iatiqod allah itu ada berupa dzat tauhid sifat 20 tauhid nur muhamad ajaran asr-syakri dan ahli aunah wal jamaah,..,insyaallah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013

BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...