Isnin, 13 Ogos 2018

40 HARI SOLAT BERJAMAAH (GANJARAN DARI ALLAH)

      SEBAGAI SEORANG MUKALLAF WAJIB BAGI KITA YANG BERAQIDAH ABU HASAN, PERCAYA BAHAWA SOLAT WAJIB BAGI KITA 5WAKTU DAN SOLAT MUNAJAT TENGAH MALAM.,,. DAN ALLAH MENJANJIKAN BUAT INSAN INSAN YANG SEDANG MENUNAIKAN KEWAJIBAN BAGI NYA SEBAGAI MANA RIWAYAT RIWAYAT HADIS DI BAWAH,.,.
Dari Abu Hurairah r.a Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud:
    "Muadzin itu mendapat ampunan sejauh suaranya itu (terdengar) dan semua makhluk hidup dan benda mati akan menjadi saksi baginya dan orang yang menghadiri solat tersebut (ikut berjemaah) dicatat baginya ganjaran 25 solat dan dihapuskan dari dosanya antara kedua solat itu." (Hadis Riwayat Abu Dawud)

 Rasulullah SAW bersabda,
     ”Orang yang melakukan shalat shubuh, maka dia berada di dalam perlindungan Allah”. (HR Muslim) Orang yang ikut shalat Isya’ (berjmaaah), seolah-olah telah shalat setengah malam. Orang yang ikut shalat shubuh (berjamaah), seolah-olah dia telah melaksanakan shalat sepanjang malam (qiyamullail).
      (HR Muslim) Dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, ia mengatakan,
      Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Barangsiapa yang solat kerana Allah selama 40 hari secara berjema’ah dengan mendapatkan TAKBIR PERTAMA (takbiratul ihramnya imam), maka ditulis untuknya dua kebebasan, iaitu kebebasan dari api neraka dan kebebasan dari sifat kemunafikan.”
       (HR Tirmidzi No: 241) …Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, “Sungguh kamu akan melihat Allah, sebagaimana kamu melihat bulan yang tidak terhalang dalam memandangnya. Apabila kamu mampu, janganlah kamu menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah.” (HR Bukhari dan Muslim).

 SEBAGAI MANA DI WAJIB KAN BAGI KITA BERSOLAT 5WAKTU DAN SOLAT MALAM WAJIB JUA KITA PERCAYA BAHAWA SETIAP AMALAN SOLAT KITA ALLAH JANJIKAN PENGAMPUNAN DAN GANJARAN BAGI SESIAPA YANG DI BUKAKAN PINTU HATI NYA UNTUK MENUNAIKAN NYA SECARA BERJAMAAH.,. DAN JANJI ALLAH ITU ADALAH PASTI ,. WALLAHUAKLAM,.,. SEMOGA AMALAN KITA DI BERI ALLAH GANJARAN GANJARAN SEBAGAI MANA RIWAYAT HADIS  ,.., AMIIIIIIIIN,. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013

BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...