Jumaat, 13 April 2018

aqidah kita abu hasan asr-syakriah


Dan dzat allah sawt itu tiada berupa dan berketul rupa atau warna .,., wajib bagi kita setiap mukallaf dan sebagai ahli sunah itu berpegang dengan aqidah sifat 20 dan berpaham dengan pahaman imam abu hasan asr-syakri dan bermazhaf dengan mazhaf imam syafie sebagai mana kedatagan islam seawal 1000tahun dahulu yang di bawa oleh pedagang dan pendakwah dari india dan tanah arab ketanah melayu dibawah sultan kedah dan sultan melaka.,., pegang betul betul biar kemas erat olek elok hak ni hat kita pahaman kita orang melayu islam jagan bagi jadi rojak campuk sana campuk sini jangan duk kira hat depa lagu mana paham lagu mana pakai macam mana guna macam mana hat depa biar dekat depa jagan duk campuk aduk dengan hat kita yang dah lama kita pegang gangan bagi jadi orang tua tua kata carca murba ,.,.,. tak kan dapat ilmu kalaw capur hat depa campur hat kita serupa minyak wanggi campur aduk tak jadi wanggi yang asli ,. macam tu juga dengan hak kita bila bercampuk aduk dah tak dapat ilmu tak dapat nak guna dan pakai lagi jadi pegang betul betul hak kira abu hasan asr-syariah,.., sebagai mana pahaman nya sifat 20 wajib bagi allah dan 20sifat mustahil bagi allah ,.., sifat sifat af'al dan sifat sifat asmak allah ,.., paham bagi betul bahawa dzat allah ada sebelum masa azali dan mahluk pertama setelah masa azali nur muhamat berupa lahir dari cahaya di bawah cahaya allah sawt,. dan sebagai mana nur muhamat yang mana mahluk pertama di cipta allah sawt terus masuk dan menjadi dakwat bagi qalam menulis setiap takdir mahluk seawal awal ciptaan nur muhamat lalu masuk keqalam menulis setiap takdir mahluk bakal di cipta dan hingga hari kiamat tiba hingga kembali segala nya kekal dalam syurga dan neraka allah sawt,.,.,. paham bagi betul pahaman kita dzat itu diri allah sawt dan roh itu lahir dari nenek moyang segala roh nur muhamat dan berupa diri mahluk itu sendiri atau nyawa ,.,.., sifat menumpang pada manusia itu nafsu dan akal.,., dan jin allah sawt cipta dari api dan malaikat dari nur yakni cahaya sebagai mana roh .,,.,. paham bagi betul betul elok baru kenal allah dan baru kenal diri dan roh kita yang mana telah allah sawt tetapkan keatas nya seawal masa azali di dalam syurga lalu alam rahim dan kemudian alam dunia akhir nya kembali kedalam syurga atau kekal dalam neraka bersama sama iblis jin syaitan afrit dan lain lain mahluk,.,.., paham betul betul bagi elok aqidah kita sebagai mana paham datok nenek kita orang melayu islam dan sultan kita sultan kedah dan melaka yang mana melayu islam seawal 1000tahun lebih dahulu datang nya pendakwah dan pedagang yang mengajar islam pada mereka hingga hari ini yang asli yang original sebagai mana minyak wanggi yang belum bercampur aduk wanggianya.,,.,. baru senang kita nak pakai nak guna hak kita bukan hak depa bukan hak tuhan sebagai mana menumpang di pohon pokok besar jalan kereta api tepi sunggai atau tepi laut.,,. hat kita bukan nak guna mintak macam hak depa puja pokok besar mintak tolong letak pulut kuning ayam golek asap kemyam,.,.., hak kita orang melayu islam pegang bagi baik senang nak guna senang nak pakai jagan bagi campur dengan hak depa hak mujasima wahabi imam ibnu taimiah ,.,. bila campur pahaman kita jadi carca murba ,.,. tak lagi jadi yang asli seawal datang islam keatanah melayu ,.,. sebagai mana pahaman tauhid nur muhamat Roh ataupun Nur Muhammad boleh dikatakan sebagai Unsur Hakiki ataupun HAKIKAT dari semua ciptaan. Dilihat dari sisi ilmu Tauhid, paham ini sudah keluar dari Tauhid. Sebab ketika Allah mulai mencipta dengan sabda KUN, saat itu “sudah ada” dua wujud yang ada. Ada Allah dan ada Nur Muhammad. Allah bersabda KUN kepada Nur Muhammad, lalu kemudian seluruh Nur Muhammad pun berubah menjadi seluruh Ciptaan. Padahal tauhid mensyaratkan bahwa Wujud Yang Awwal, wujud yang ada sebelum Allah berkata KUN, hanyalah semata-mata Dzat Allah Yang Maha Indah, Dzat Dia Yang Maha Agung. Dzat Wajibul Wujud. Dzat Semata Wayang. Ketiadaan saja tidak boleh ada atau exis saat itu. Ciptaan walau sekecil apapun juga tidak boleh ada, apalagi kalau ada wujud yang lain yang sebanding besarnya dan serupa dengan dia yaitu Nur atau Roh Muhammad. Mau tidak mau, kalau ingin bertauhid tentunya, Nur Muhammad inipun haruslah tidak ada. Wajib tidak ada. Kalau masih ada maka kita akan kehilangan tauhid kita kepada Allah. Karena menurut paham ini Allah telah membelah Diri-Nya menjadi dua bagian. Separuhnya tetap menjadi Diri-Nya dan separuhnya lagi menjadi Nur Muhammad. Lalu kepada separuh Diri-Nya yang sudah menjadi Nur Muhmmad itulah Dia berfirman KUN. Sehingga kemudian dari Nur Muhammad itulah terciptanya semua ciptaan. sebagai mana pahaman aqidah Ilmu Kalam sering menempatkan dirinya pada kedua pendekatan ini (Aqli dan Naqli). Jika pembicaraan Ilmu Kalam ini hanya berkisar pada keyakian-keyakinan yang harus dipegang oleh Umat Islam ,tanpa argumentasi rasional ,maka ilmu ini lebih spesifik mengambil bentuk sendiri dengan istilah atau nama Ilmu Tauhid. Pembicaraan materi yang tercakup dalam ilmu Kalam ,terkesan tidak menyentuh Dzauq (rasa spiritual) . misalnya , Ilmu tauhid menerangkan Bahwa Allah mempunyai sifat Sama’ (mendengar) ,Bashar (melihat) , Kalam (berbicara) ,Iradah (berkehendak) ,Qudrah (berkuasa) ,Hayat (hidup) ,dan sebagainya .namun ilmu Kalam atau ilmu Tauhid ,tidak mampu menjelaskan tentang ,bagaimana seorang hamba ,dapat merasakan langsung , bahwa Allah mendengar dan melihatnya , dan bagaimana juga seorang Hamba merasakan kenikmatan dan kekhusukan ketika membaca Al-Qur’an , Dan bagaimana seorang merasakan bahwa segala sesuatu yang tercipta merupakan pengaruh dari Qudrah (Kekuasaan Allah) ?. sebagai mana ilmu magrifah mengenal allah sifat 20 Sifat dua puluh adalah satu konsep ilmu yang ciptaannya sangat ajaib, didalam mentafsir kaedah mengenal Allah melalui ilmu makrifat. Sifat 20 dicipta oleh ilham para sufi dan para aulia' terdahulu, bagi tujuan mengajar kita menuju jalan mengenal Allah. Barang siapa mempelajari sifat 20 dengan bersungguh-sungguh, berserta faham akan maksud dan makna yang tersirat, InsyaAllah ia akan dapat mengenal Allah swt dengan nyata dan terang. Banyak cabang ilmu dan banyak kaedah pembelajaran yang telah didedahkan melalui kitab, melalui pondok, melalui sekolah dan tidak kurang pula melalui guru-guru agama. Semua itu bertujuan bagi mencari jalan, mencari cara dan mencari kaedah untuk mengenal Allah. Diantara banyak-banyak cara dan diantara banyak- banyak kaedah, cara dan kaedah terbaik bagi mengenal Allah swt adalah dengan mempelajari sifat 20. Allah tidak akan dapat dikenal melalui mata zahir, ianya dapat dikenal melalui mata hati dengan mempelajari sifat-sifatnya. Tidak ada jalan, tidak ada cara dan tidak ada kaedah lain untuk mengenal Allah, melainkan melalui ilmu mengenal sifat-sifatNya. Hanya melalui sifat-sifatNya sahaja yang membolehkan kita mengenal Allah Ta'ala. Andaikata adanya jalan lain, selain dari kaedah itu, ternyata ianya adalah dusta yang teramat besar. sebagai mana pahaman sifat af'al aqidah kita perbuatan terdiri kepada 3. a. perbuatan Allah (af'al Allah) b. perbuatan manusia (khalifah) c. pebuatan syaitan/iblis/jin. contoh perbuatan a. Memasukkan manis kedalam tebu. (ini af'al Allah) b. Memasukkan gula ke dalam air.(ini af'al manusia) c. Membuatkan diri sombong/marah/gila isim/ serangan makhluk halus. (af'al jin). sebagai khalifah Allah memberikan anda kuasa. sebagai contoh anda boleh memaniskan air dgn memasukkan gula kedalam air. Perbuatan itu adalah kuasa manusia yang Allah bagi. mcm mana Allah bagi?...anda makan nasi, nasi dari beras, beras itu dari Allah. untuk anda memasukkan gula tu anda memerlukan tenaga, tenaga itu dari makanan dan Allahlah yang mencipta beras. so..Allah s.w.t adalah berkuasa dalam semua hal. Allah lah yang izinkan anda letak gula dlm air. kalau Allah izinkan anda makan dan dapat tenaga, dah tentu Allah izinkan yangg seterusnya. Allah memasukkan manis kedalam tebu dan seterusnya gula (gula dari tebu) adalah satu contoh af'al Allah.semua aqidah kita tauhid kita pahaman kita jagan bagi bercampur dengan pahaman hak depa jaga bagi elok bagi kemas ikat bagi ismpul mati simpan bawak kemati .,,.,. masuk kubur malaikat datang soalan pertama siapa tuhan kamu ??? apa kita nak jawab kalaw pahaman kita bercampur rojak dengan hak paham depa ,. kalaw jaga elok elok mati senang jawap hang pun macam aku bukan tuhan dia pun lagi tak tanya dah sebab apa aqidah kita aqidah ahli sunah wal jamaah,.,. paham kita pahaman abu hasan asr-syakri,..,., mazhaf ikutan kita imam al-syafie ,.,. pegang bagi betul insyaallah kita kesemua nak mati senang nak jawap soalan dalam kubur,..,. wallahuaklam bissawab,.,..,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013

BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...