Isnin, 9 April 2018

dzat itu berupa diri allah sawt

Dan bila mana sebut dzat allah maka itu lah diri allah sawt itu sendiri ,.,. sebagai mana kita ketahui bahawa wajib bagi kita mukallaf mempercayai dan berpahaman allah itu ada tiada berupa bentuk warna dan tempat ,.,. tiada sebagai mana hak kita hak kita orang melayu boleh bercakap boleh berbisik boleh berupa dan berbagai lagi yang ni hak kita orang melayu pahaman abu hasan asr-syakri,.,. sebagai mana
dzat itu berupa diri allah sawt itu sendiri tidak sebagai mana tuhan mujasima yang ni hak depa bukan hak kita orang melayu yang mana tuhan di pohon pohon besar hingga di hidang hidagan ayam golek pulut kuning mintak hajat yang ni hak depa bukan hak kita tuhan mujasima ,. tuhan berjasat puja jasat tuhan di langgit terbayang bayang tuhan tengah asik di buai cinta pasangan remaja di bisik di bawak ke tempat tuhan tanah melayu di atas jalan kereta api tanah melayu di ikat kedua nya di giling hingga mati yang ni bukan hak kita tuhan mujasima .,,. sebagai mana tuhan mujasima puja jasat bertempat di atas tanah melayu atau di langgit dan di bawah tanah melayu sebagai mana tuhan tuhan setelah kewafatan baginda nabi muhamat pembawakan pahaman wahabi dari aliran ibnu taimiah tuhan bertahta di langgit dan mentakbir dengan tanggan dan akal nya ,.,. jelas bagi kita orang melayu bahawa pahaman seawal datang islam ketanah melayu melaka atau 1000tahun dahulu ketanah melayu sultan kedah bahawa allah itu tiada bertempat sebagai mana pahaman abu hassan asr-syakri dan kitab kitab sifat 20 nya dan kitab kitab mengenal allah sawt ,. wajib bagi kita melayu islam pelajari il mu sifat sifat allah yang wajib 20 sifat 1harus 99asmak allah dan kitab kitab ilmu qalam dan kitab nur muhamat sebagai mana jelas bagi kita orang melayu islam yang mana pewaris agama islam seawal nenek moyang kita melayu di bawah pimpinan kerajaan melayu islam raja kedah dan sultanah melaka sebagai mana di bawa pedagang pedang dan pendakwah dari tanah besar india dan ulamak ulamak tersoho dari tanah jawa dan tanah sumatra.,,. wajib bagi kita ketahui bahawa allah itu ujud dan ujud allah tiada nya berketul dan berwarna atau bertempat jika pahaman kita pahaman ahli sunah dan sebagai orang melayu di bawah pimpinan ulamak ulamak melayu islam di bawah pimpinan abu hasan asr-syakri dan rasulullah saw.,,.., Abu al-Hasan bin Isma'il al-Asy'ari (Bahasa Arab ابو الحسن بن إسماعيل اﻷشعري)
          (lahir: 873- wafat: 935), adalah seorang pemikir muslim pendiri paham Asy'ari.wajib bagi kita melayu islam berpahaman dari abu hassan asr-syakri ,. Abul al-Hasan Ali bin Ismail al-Asy'ari keturunan dari Abu Musa al-Asy'ari, salah seorang perantara dalam sengketa antara ,Ali bin Abi Thalib dan Mu'awiyah. Al-Asy'ari lahir tahun 260 H/873 M dan wafat pada tahun 324 H/935 M [1] Al-Asy'ari lahir di Basra, namun sebagian besar hidupnya di Baghdad. pada waktu kecilnya ia berguru pada seorang Mu'tazilah terkenal, yaitu Al-Jubbai, mempelajari ajaran-ajaran Muktazilah dan mendalaminya. Aliran ini diikutinya terus ampai berusia 40 tahun, dan tidak sedikit dari hidupnya digunakan untuk mengarang buku-buku kemuktazilahan. namun pada tahun 912 dia mengumumkan keluar dari paham Mu'tazilah, dan mendirikan teologi baru yang kemudian dikenal sebagai Asy'ariah.Ketika mencapai usia 40 tahun ia bersembunyi di rumahnya selama 15 hari, kemudian pergi ke Masjid Basrah. Di depan banyak orang ia menyatakan bahwa ia mula-mula mengatakan bahwa Quran adalah makhluk; Allah Swt tidak dapat dilihat mata kepala; perbuatan buruk adalah manusia sendiri yang memperbuatnya (semua pendapat aliran Muktazilah). Kemudian ia mengatakan: "saya tidak lagi memegangi pendapat-pendapat tersebut; saya harus menolak paham-paham orang Muktazilah dan menunjukkan keburukan-keburukan dan kelemahan-kelemahanya".[1]] Kitabnya yang terkenal ada tiga : 1 Maqalat al-Islamiyyin 2 Al-Ibanah 'an Ushulid Diniyah 3 Al-Luma[1] Kitab-kitab lainnya: 4 Idhāh al-Burhān fi ar-Raddi 'ala az-Zaighi wa ath-Thughyān 5 Tafsir al-Qur'ān (Hāfil al-Jāmi') 6 Ar-Radd 'ala Ibni ar-Rāwandi fi ash-Shifāt wa al-Qur'ān 7 Al-Fushul fi ar-Radd 'ala al-Mulhidin wa al-Khārijin 'an al-Millah 8 Al-Qāmi' likitāb al-Khālidi fi al-Irādah 9 Kitāb al-Ijtihād fi al-Ahkām 10 Kitāb al-Akhbār wa Tashhihihā 11 Kitāb al-Idrāk fi Fununi min Lathif al-Kalām 12 Kitāb al-Imāmah 13 At-Tabyin 'an Ushuli ad-Din 14 Asy-Syarhu wa at-Tafshil fi ar-Raddi 'ala Ahli al-Ifki wa at-Tadhlil 15 Al-'Amdu fi ar-Ru'yah 16 Kitāb al-Maujiz 17 Kitāb fi Khalqi al-A'māl 18 Kitāb ash-Shifāt 19 Kitāb ar-Radd 'ala al-Mujassimah 20 An-Naqdh 'ala al-Jubbā'i 21 An-Naqdh 'ala al-Balkhi 22 Jumal Maqālāt al-Mulhidin 23 Kitāb fi ash-Shifāt 24 Adab al-Jidal 25 Al-Funan fi ar-Raddhi 'ala al-Mulhidin 26 An-Nawādir fi Daqaiqi al-Kalām 27 Jawāz Ru'yat Allah bil Abshār 28 Risālah ila Ahli Ats-Tsughar]
sebagai mana allah sawt berfirman"Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia" (Surah Al-Maedah : 54)Ia tidak menghadiri majlis-majlis Ahli Fiqh dan Ahli Hadis melainkan ia menghabiskan masanya bersama-sama Ustaznya sahaja iaitu Abi Ali Al-Jubbai,kerana ia mempelajari ilmu Akidah atau Tauhid daripadanya.kerana inilah,ia sudah tumbuh membesar di atas Mazhab Kufur Mu'tazilah dan berguru dengan ketuanya Mu'tazilah pada zamanya iaitu Abu Ali Al-Jubbai. Oleh kerana Abu Hassan Al-As'yari sangat fasih berhujah,ia selalu mengambil tempat guru atau Syeikhnya bagi berdebat atau berhujah dengan penentang Mazhab Kufar Mu'tazailah . Abu Ali Al-Jubbai hanya pintar dan pandai di dalam masalah karang-mengarang sahaja,ada pun tentang berdebat dan berhujah ia adalah orang yang lemah untuk berhujah. Berkekalanlah Abu Hassan Al-Asya'ari menganut Mazhab Mu'tazilah selama 40 tahun,sehinggalah pada suatu hari ia telah bertanya akan gurunya tentang masalah dasar Mu'tazilah iaitu : "Allah wajib membuat perkara yang baik (الصلاح) dan perkara yang terbaik (الأصلح) terhadap Makhluk" Dan lemah gurunya menjawab akan hujah-hujah yang dihadapkan kepadanya oleh Imam Al-Asyai'ari tentang dasar kufar Mu'tazilah itu,dan ia mula merasakan yang dirinya mula cenderung kepada pandangan dan pendapat-pendapat ahli Fiqh dan Ahli Hadis.
          Perdebatan di antara Abu Hassan Al-Asya'ari dan Al-Jubbai adalah seperti Berikut : "Apa kata engkau hati Tuan Guru,tentang tiga orang saudara yang mana mati salah seorang daripadanya semasa kecil,dan mati pula saudara yang kedua semasa besar dalam keadaan mukmin lagi salih,dan mati pula saudara yang ketiga dalam keadaan kafir?" Penterjemahan , Tiga orang Saudara : 1-Seorang budak mati ketika usia yang kecil 2-Seorang remaja (baligh) mati dalam keadaan Mukmin lagi Salih 3-Sorang mati dalam keadaan Kafir Maka Jawab oleh Al-Jubbai (Kufar Muktazilah) : "Ada pun yang pertama,maka tidak diberi pahala dan tidak diazab ia,dan yang kedua dibalas dengan syurga dan yang ketiga dikekalkan dalam neraka." sebagai mana jelas bahawa aliran kita seawal zaman tahta kerajaan melayu islam di bawah sultan kedah dan seawal zaman pemerintahan kerajaan melayu melaka dan dari pembawakan aliran dan pahaman abu hassan asr-syakri dan sebagai mana allah berfirman sesiapa dari kamu berpaling yakni murtad dari agama langgit maka akan allah jadikan satu kaum yang lain ,.,. yang mana allah kasih akan mereka dan mereka kasih akan allah ,.,.., wajib lah bagi kita beriman keatas pahaman dan beraqidah aqidah kita ahli sunah jamaah dari aliran pahaman abu hassan asr-syakri,.,.,. sebagai mana dalam kutbah jumaatdi dalam sebuah masjid di basrah,.,.,. berkata abu hassan asy-syakri,.,.Pada suatu hari ,maka ia pun pergi ke Masjid Jamek Di Basrah,dan ia pun menaiki mimbar masjid,dan ia pun berseru dengan sekuat-kuat Suaranya !!! :
       "Wahai Manusia !! Barang siapa yang telah kenal akan Aku !! Maka memanglah ia telah kenal ! Dan Barang siapa yang belum mengenali aku , maka aku akan perkenalkan diriku . Aku ialah Abu Hassan Ali bin Ismail Al-Asya'ari ! Pada mulanya,Aku berkata bahawa "Al-Quran itu Makhluk" , dan aku percaya bahawasanya Allah Ta'ala itu tidak boleh dilihat di akhirat, dan aku percaya bahawasanya segala perbuatan-perbuatan yang buruk itu , aku yang melakukan sendiri (iaitu bukan dengan kehendak Allah) .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013

BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...