Selasa, 24 April 2018

KESIMPULAN DZAT ,NUR MUHAMAT,QALAM,QADAK&QADAR,


Dan hari ini bila mana sebut dzat allah sawt itu adalah berupa diri allah sawt itu sendiri sebagai mana wajib bagi kita ketahui,.,. dan illah roob sebagai kata ganti bagi menuji dzat yang maha qadim,.,.,.,. sebagai mana kenal diri allah itu sendiri hari ini bila sebut nur muhamat jelas bagi kita diri kita sendiri dan sebagai mana kata ganti nya nya roh atau nyawa seseorang insan ,.,..,
     Sebagai mana nur muhamat jelas bagi kita terdapat akal yang mana allah jadikan buat insan sebagai mahluk yang paling mulia dan sempurna , tiada insan yang semperna tampa akal sebagai mana haiwan dan jin ,.,.
 Sebagai mana akal insan allah jadikan nafsu bersama sama nya hari ini kita ketahui bahaw tampa akal nafsu akan bermaharaja rela dan sebagai mana insan yang sedang mabuk dan hayal dadah atau terlebih dos ubat ubatan akan melakukan segala jenis kemungkaran kerna hidup tampa akal sebagai mana jelas allah sawt terangkan dalam ayat na’qilu dan qi’luha serta ‘aqaluhu yang masing-masing disebut sekali dalam al-Qur'an.Bahkan pengabaian akal berpotensi mengantar seseorang tersiksa di dalam neraka (Q.S. Al-Mulk ayat 11).
      Hari ini bila sebut diri insan yang mana mahluk allah sawt yang dimuliakan yang mana berakal dan semperna ciptaanya tiada sebagai mana haiwan dan jin yang mana allah jadikan tampa akal .,,. haiwan 0akal nya jin 0akalnya insan lelaki 9akal wanita 1akalnya .,,. jelas di sini manusia yang tidak menggunakan akal nya sama sebagai mana haiwan dan jin hidup tampa akal ,.. sebagai insan berahlak semperna mahluk terbaik ciptaan allah sawt maka akal lah panduan bagi nya untuk menuju illah dan kepada roob nya lah akan ia kembali yang mana dzat yang maha qadim duduk menghadap dan menatap wajjah dzat yang maha termulia tampa jemu dan terasa lapar dan dahaga bagi nya ,. dalam syurga yang mana tiada tempat sebaik baik tempat tinggal bagi insan insan yang berahlak tinggi dan terpuji dan sempurna akalnya,.., jelas allah menerangkan dalam ayat nya.,'Wajah-wajah (orang-orang mu’min) pada hari itu berseri-seri. Kepada Rabb-nya mereka melihat.. [Al Qiyamah : 22-23].
       Hari ini bila kita dengar dzat maka jelas dalam pikiran kita bahawa itu lah diri allah sawt itu sendiri dan nur muhamat itu adalah diri insan itu sendiri dan tiap orang yang berakal semperna akalnya beramal dan beriman akan allah dan hari akirat nya akan kepada allah lah akan mereka duduk dan memandang,.., dari keseluruhan nya seawal awal pengenalan bagi allah dalam sifat sifat nya terdiri dari 20sifat yang menumpang akan pada diri allah sawt itu sendiri 1sifat harus bagi allah dan 99asmak allah yang ada pada diri allah sawt itu sendiri yakni dzat yang maha qadim,.,.,. dan pada diri insan itu sendiri yakni nur muhamat roh atau nyawa nya dan sifat sifat yang ada allah jadikan bagi nya akal dan nafsu sebagai memandu akan diri insan itu sendiri ketika mana berada di atas dunia baik menuju negeri neraka yang kekal atau negeri syurga yang abadi,. bila insan menggunakan akal untuk akirat dan beribadah menunduk sujud akan allah ia nya sebaik baik kejadian di atas muka bumi allah sawt ,.,. atau manusia yang sering kali hanya menggunakan nafsu nya sebagai pemanduan nya di atas dunia untuk kesenagan dunia kesedapan dunia keseronokan dunia maka jalan nya jelas menuju negeri neraka yang kekal ,.., dalam hidup ini setiap insan hanya ada dua pilihan atas dunia sama ada hidup dengan nafsu dan menjadi hamba kepada nafsu nya bertuhan kan iblis dan syaitan dan terus menerus hidup dengan kesenagan dan keseronokan dunia sebagai mana manusia manusia yang hilang akal panduan nya ketika mana sedang mabuk dan hayal dadah atau lebihan ubatan ubatan yang mana seperti haiwan tampa akal hidup hanya untuk dunia ,hidup hanya untuk bernafsu pada wanita harta kedudukan dan kesenagan ,.,. lebih teruk lagi ada manusia yang hidup seharian nya hanya berpandukan nafsu sebagai mana haiwan yang tak pernah terfikir bagi nya untuk kembali kepada illah yang menciptanya,.,.
      Dari semua nya dan keseluruhan nya adalah jelas bagi allah lah yang menjadikan setiap kejadian itu namun hanya usaha yang mahluk mampu lakukan dan ketetapan illah adalah pasti kesudahan dan akhir jalan hidup nya mengabdikan dan menghambakan diri kepada roob dzat yang maha qadim atau mengabdikan dan menghambakan diri pada nafsu yang mana negeri assl nya di neraka dan pemimpin nya adalah iblis dan syaitan ibu nya,.,. namun qadak dan qadar setiap manusia telah kita ketahui hari bahawa qalam lah yang menulis bagi nya seawal awal kejadian sebelum masa terujud sebagai mana jelas aqidah kita bahawa qalam menulis selama 50ribu tahun sebelum segalanya ujud dan terjadi ,.., dan setiap kitab amalan di simpan dilauh mahfus dan jelas jua bagi kita hari ini bahawa qadak dan qadar kita adalah takdir illah keatas tiap ciptaanya sebagai mana nafsu negeri asal nya neraka dan nur muhamat lahir dari cahaya di bawah cahaya allah dan syurga dan neraka telah tersedia seawal awal kejadian dan setiap insan akan kembali kedalam syurga adabi bersama sama dzat yang maha qadim atau neraka yang kekal bersama sama nafsu dan bertuhan kan iblis dan syaitan,.,. namun usaha kita kearah kebaikan akan allah berika dan balas baik sebesar zarah sekali pun jika tiada di dunia akan di akirat kelak sebagai pembalasan atas kebaikan kita lakukan.,,. sebegitu jua lah keburukan yang kita lakukan akan allah azab dan balas dengan sebaik baik balasan atas kemungkaran yang telah kita lakukan bersama sama nafsu dan iblis yang mana negara asalnya neraka,.,.,.WALLAHUAKLAM-BISSAWAB,HANYA ILLAH DZAT YANG MAHA QADIM MENGETAHUI KESUDAHAN TIAP MAHLUK CIPTAAN NYA ,.,.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH MAHA BERI PETUNJUK,.,. 2013

BERMULA pada pertengahan tahun 2013 , pada malam hari ,berbekalkan sebuah beg galas berisikan baju dan pakaian yang perlu , dan sebu...